’We willen Den Bosch als creatieve stad laten groeien, maar teveel mensen verlaten de stad rond hun 25e. Dat wil ik tegengaan.’
—
Business
‘Ik organiseer evenementen. Ben ooit met Glow begonnen in de Talent Factory, maar doe nu ook Klub KMPKT, Spatial (Outdoor), GIF en Studio PK14 – wat sinds kort is opgevolgd door het Drie Mollen Project (voormalig EKWC). Ik wil mensen bij elkaar brengen door hen een gezellige avond te laten hebben. Een soort ‘sociaal bindmiddel’. Het is een groot compliment als iemand tegen je komt vertellen dat ‘ie op jouw feestje zijn vriendin heeft ontmoet, waarmee hij alweer een jaar samen is. Dat is het vetste! En dat geldt voor deze plek (De Drie Mollen) ook: mensen samenbrengen, lekker werken en ook gezelligheid. Maar wel met mensen die ook ambitie hebben.’
Ideeën
‘Inspiratie doe je volgens mij op door altijd je oren en ogen open te houden. En door te reizen. Steden in Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld, lijken meer te bruisen dan hier in Nederland. Maar toch, ondanks dat, liggen de kansen hier. Het verschil kunnen maken in je eigen omgeving, dat motiveert.’
Eerste keer
‘Dat was de Talent Factory, in 2009. Alle DJ’s gratis, flyers en posters gratis laten drukken, techniek.. We hebben toen bijna alles gesponsord gekregen. En die gast van de Talent Factory zag het natuurlijk wel zitten: die moest iets met jongeren. Aan de andere kant vond ‘ie het ook wel geinig, die techno. Jouke en ik werkten daar achter de bar, en tijdens een afzakkertje aan het einde van de avond ontstond dit idee.’
Potentie
‘Onze missie is sindsdien niet veranderd: we willen Den Bosch als creatieve stad laten groeien. Niet iedereen weet wat we aan kunstenaars, muzikanten, creatievelingen in huis hebben.. En waar kunnen zij zich rond hun 20e / 25e professioneel laten zien?! Teveel mensen verlaten de stad op die leeftijd en dat wil ik tegengaan. Daarom is cultuur juist zo belangrijk voor een stad. We willen talent behouden en aantrekken.’
Les
‘Op de Rooi Pannen (MBO, toerisme & recreatie) kregen we college van een ondernemer, een heel normale vent. Hij vertelde over zijn bedrijf, zijn omzet van 2 miljoen, 15 man personeel.. Best een goedlopend bedrijf. Hij stelde ons via zichzelf de vraag ‘hoe heb ik dat nou gedaan?’ en gaf als antwoord: ‘ik heb gezocht naar iets wat iedereen nodig heeft.’ In zijn geval waren het sokken waarmee hij succesvol werd. Zijn advies? Zorg dat je gebruik maakt van de mensen in je omgeving. Ofwel, schakel je netwerk in en ben niet bang om iets van iemand aan te nemen.’
Voorbeeld
‘Een Amsterdam Dance Event of Incubate.. Dat beeld zien we ook voor ons in het vijfjarenplan van Spatial. Een decentraal festival op verschillende plekken, waar feesten maar ook masterclasses plaatsvinden. Kennis en inspiratie hiernaartoe halen, om succesverhalen met studenten te delen.’
Plan
‘Waar we het hardst aan werken, maar wat niet één-twee-drie gedaan is, is dat mensen hopelijk over 10 jaar zeggen ‘er komt een bepaald geluid uit Den Bosch’. Letterlijk dus, een specifiek type house wat hier gemaakt en gedraaid wordt. En dat er een schare nieuwe muzikanten en DJ’s opstaat – daarvoor rollen we met Spatial vanaf volgend jaar ook een educatief programma uit. Gevolgd door een independent platenlabel, als derde pijler, waar talent kan aankloppen voor tips. Maar dat is iets voor op de lange termijn.’
Obstakels
‘Wat me tegenhoudt? Vrij weinig, eigenlijk. Misschien dan toch dat de stad leegloopt en dat er geen voedingsbodem blijkt te zijn voor wat wij willen gaan doen. Maar.. Iets anders niet. Ik ben niet echt bang aangelegd of zo. En stoppen met ondernemen zie ik ook niet gebeuren. Misschien door een fysieke handicap, als het echt moet. Of als ik een hele vette baan aangeboden krijg bij Lowlands.’ Dat.
Keuze
‘De eerste keer GIF, dat was denk ik het moment dat ik besloot om hier te blijven. Ik had toen een baantje bij een softwarebedrijf in Boxtel, 2013 was dat, en vulde mijn vrije tijd met de lobby rondom vergunningen voor GIF. Dat was na mijn reis door Azië en Nieuw-Zeeland. Ik heb voor hen nog even gefreelanced, maar uiteindelijk ben ik ermee gestopt. Stichting opgericht en me volledig op GIF en andere evenementen gestort.’
Behoefte
‘Om het lokaal levendig te houden. Je kunt volgens mij op veel plekken dingen gaan doen, maar waarom niet gewoon beginnen waar je ook woont? Daar starten om een verandering in gang te brengen. En toch ook proberen een plekje te veroveren.’
Moeilijk
‘Constant het initiatief moeten nemen, dat is wel eens lastig. Als je zelf stil zit, staat alles stil. De automatische piloot bestaat niet. Zit je een half jaar lang niet lekker in je vel, dan is dat shit, er gebeurt dan niks. Je moet gewoon: wéér die telefoon oppakken, opnieuw aan de slag met een idee. Zonder echt te weten waar je aan begint. En toch is dat juist ook wat ik er leuk aan vind.’
Sparren
‘Een dag op pad met Leon van Rooij (o.a. STRP festival, AKV St. Joost en Playgrounds Festival), met hem zou ik wel eens van gedachten willen wisselen. Hij onderneemt ook in Brabant (o.a. Tilburg, Eindhoven). Of een Richard Branson natuurlijk, hij heeft een heel vette visie op ondernemen. Dat is wel een cliché antwoord, maar hij zegt dan ook echt goede dingen. Over de funfactor en kwaliteit bijvoorbeeld. Ja.. met hem zou ik wel eens wat tijd door willen brengen.’
br>
Met veel ambitie voor de stad organiseert Nils Dierx (29) samen met broer Ivo en goede vrienden een aantal evenementen (o.a. Glow, Klub KMPKT, Spatial, GIF) in Den Bosch, om de elektronische muziek ook hier voet aan de grond te laten krijgen. Daarnaast runde hij Studio PK14 en nu het Drie Mollen Project (voormalig EKWC): broedplaatsen waar ondernemerschap en samenwerking op creatief vlak centraal staan.
> www.glowmusic.nl
> www.facebook.com/Glow.Music.Events
> www.facebook.com/Drie.Mollen.Project
Tekst: Meggy Althuizen
Fotografie: Monique van de Wijdeven
Meer #ruimdenkers op de projectpagina en het Facebookalbum van RUIM.
You must be logged in to post a comment.