Twee enthousiaste meiden vormen sinds zomer 2014 het duo van Mint Market. Links op de foto zie je Vera, te herkennen aan haar uitgesproken hairdo, en rechts staat Catharina met haar authentieke kledingstijl en niet te missen vlechtjes. We nemen je mee in hun ondernemersverhaal…
—
Ons eigen ding
Allebei afgestudeerd aan de Kunstacademie, was Catharina net gestopt met een ‘mislukte grote mensen baan’ en Vera ontevreden in haar rol als kapster. ‘Ik deed al een tijdje vrijwilligerswerk bij tweedehandswinkel Nonna Rosa in de Hinthamerstraat, omdat ik ooit een eigen vintage winkel wilde starten’, vertelt Vera. ‘Catharina werd mijn collega en al snel vormden wij een goed team. Toen de eigenaresse besloot te stoppen vroeg ze ons het over te nemen. We dachten: ‘Wauw, dat is vet cool’. Maar twee dagen voor de overdracht besloot de huurbaas dat wij niet in het pand mochten blijven.’ ‘In eerste instantie waren we verdrietig’, vertelt Catharina, ‘maar uiteindelijk blij omdat we nu helemaal blanco konden starten. Anders hadden we veel geld betaald voor iets wat je nog helemaal eigen moet maken.’
Waarom Den Bosch
‘We hebben elkaar hier leren kennen op de Kunstacademie. Bij het opstarten van Mint Market hebben we ook gekeken naar Nijmegen, omdat ik daar woon, maar Den Bosch leek ons toch chiller,’ vertelt Vera. ‘We wisten dat er nog geen toffe vintage winkel zat in Den Bosch’, zegt Catharina, ‘dus we zijn de primeur hier! Dat hebben we iedere keer in het bedrijfsplan vernoemd. Ook hebben we ook altijd de droom van een tweede filiaal in de plannen opgenomen. En toen gebeurde het, een paar maanden geleden, met een winkeltje in de Urban Shopper op Strijp in Eindhoven: ‘Hopperdiehop, alles was snel geregeld’. Achteraf beseften we dat onze wens toch best snel is uitgekomen, nog geen anderhalf jaar nadat we zijn gestart!’
Ondernemersbloed?
‘Ik ben altijd een doener geweest, maar heb niet van kleins af aan die behoefte gehad om zelf een winkel te hebben’, vertelt Vera. ‘Pas na de academie begon ik te merken dat ik het vet vind om dingen te regelen en organiseren. Ook houd ik van alles wat te maken heeft met ‘oud’ en recycling.’ Haar ondernemershart is intens gelukkig als de klant enthousiast raakt over iets waar ze zelf jammer genoeg niet in paste. ‘Dat ik er iets in zie, maar niet weet hoe het bij mezelf te stylen, en dat het item bij iemand anders dan helemaal matcht!’ Catharina vult aan: ‘Dan staan wij gewoon van blijdschap te springen voor de spiegel, de klant én wij!’
Kopzorgen
‘Ik ben wel de meest panische van de twee. Regelmatig lig ik ergens wakker van. Ondernemen is niet altijd heel leuk, het is ook gewoon heel hard werken’, vertelt Vera. ‘Zeker in de tijden dat je net kunt rondkomen, zoals de eerste maanden van het jaar, is het spannend. Dan maak ik me wel druk over hoe we het allemaal gaan redden. Wij zijn allebei al snel té enthousiast. We gaan niet snel een uitdaging uit de weg, waarbij we in sommige gevallen vooraf niet voldoende beseffen hoe we het moeten gaan organiseren. Wat dan weer resulteert in werkweken van zes tot zeven dagen, waarbij we vaak niet genoeg hebben aan de ‘normale’ acht uur per dag.’
Van tijd tot tijd bereiken de meiden dan ook een stressniveau wat ervoor zorgt dat de kleinste extra’s teveel gevraagd zijn. ‘Ik denk dat Catharina beter is in het opvangen van mijn ‘inzinkingen’, dan andersom. Als ik stress heb blijft zij relaxed en stelt ze mij gerust, terwijl ik juist met haar meega als ze zich ergens druk over maakt. Alleen al om die reden zou ik nooit een bedrijf in mijn eentje willen hebben.’ Catharina herkent het gevoel en vult aan: ‘Soms schiet het door m’n hoofd, als Vera na een lange werkdag en veel gereden kilometers nog helemaal naar Nijmegen moet, dat er niets met haar moet gebeuren. Wat moet ik zonder haar?’ Vera glimlacht. ‘Dat heeft ze deze week pas opgebiecht, dat ze daar wel eens bang voor is.’
‘Ik merk nu wel dat ik steeds meer een onderscheid ga maken tussen thuis en werk,’ zegt Vera. ‘Eerst reageerde ik in m’n vrije tijd nog op Facebook-berichten of deed ik tussendoor mijn administratie; nu stel ik dat vaker uit tot de volgende ochtend. Het kan ook echt wel wachten! Toch is dit een nieuwe ontwikkeling in mezelf waar ik nog aan moeten wennen.’
Toekomstplannen
‘Onze toekomst ziet er super rooskleurig uit’, lacht Vera. ‘Met Mint Market zijn we vooral aan het focussen op naar buiten treden. Met markten en festivals willen we onszelf flink op de kaart zetten.’ ‘Ja, je moet toch naar de mensen toe’, valt Catharina haar bij. ‘Het is niet vanzelfsprekend dat mensen naar je winkel komen door alleen een beetje reclame of social media. Gelukkig zijn markten en festivals voor onszelf ook heel tof om te doen. In de winkel staan is leuk, vooral als je veel aanloop hebt, maar soms zijn de dagen echt lang en denk je: Waarom ben ik hier?!’ Zeker op de eerste mooie zomerse dagen willen de winkeldirecteuren wel eens wat anders. ‘Jaaa, dan is het super lekker weer en zie je iedereen voorbij fietsen met strandtassen waar de zwemspullen en lekkernijen uitpuilen. Dan baal je wel dat je in de winkel moet zitten tot zes uur!’, roept Catharina. ‘Het uiteindelijke doel is gewoon dat we volledig kunnen gaan voor Mint Market en onze bijbaan kunnen stoppen. Dat zou heel chill zijn!’
Vintage trend
De vraag of de vintage trend zal overgaan wordt regelmatig aan ze gesteld. ‘We trekken nu wel een bepaald hip publiek naast onze gebruikelijke klanten, maar er zal altijd een publiek blijven voor mooie gebruikte kleding. Dat die behoefte stopt, daar zijn we om die reden niet bang voor.’ Toch denken de meiden verder dan vintage. ‘Om onze collectie uit te breiden zijn we bezig met een aantal labels om nieuw en oud te gaan combineren. Bovendien verschuift de definitie van vintage, dus daarin beweeg je met de tijd mee. Over twintig jaar worden mensen misschien wel helemaal blij van het Clockhouse van nu,’ licht Vera toe. ‘Ik geloof wel dat wij zo flexibel zijn dat we daarin mee kunnen groeien. Dat hoort ten slotte ook bij ons ondernemerschap.’
Helaas is de droom van het tweede filiaal van Mint Market maar van korte duur. Een paar weken nadat we dit interview hebben afgenomen, hebben zij besloten de vestiging in Den Bosch te sluiten. De winkel in Eindhoven biedt meer toekomst en er kwam een nieuwe huurder voor het pand in de Hinthamerstraat, waardoor alles in sneltreinvaart is besloten. Neemt niet weg dat de oorsprong van Mint Market in Den Bosch ligt en dat wij trots zijn om hun ondernemersverhaal te delen.
Tekst: Kris Borstel
Fotografie: Heidrun Klos
Meer #ruimdenkers op de projectpagina en het Facebookalbum van RUIM.